Meer omzet meer gasten

Dynamic pricing, (of toch niet?)

Dynamic pricing

Dynamic Pricing is een zeer flexibele methode waarmee geautomatiseerd, op ieder moment van de dag, de prijs wordt bepaald met als doel de omzet- en margegroei te verhogen. Die optimale prijs wordt berekend aan de hand van complexe, geautomatiseerde algoritmes.

 

Prijsoptimalisatie

Prijsoptimalisatie is een proces dat gestuurd wordt door dezelfde data en analyses als geautomatiseerde dynamic pricing. Het grote verschil is dat we samen bepalen welke optimalisaties worden doorgevoerd en in welke mate de prijs wordt aangepast. Op deze wijze behoud je de grip en heb je zelf invloed op het niveau van de aanpassingen.

Fase 1: Bepalen doelstellingen

We beginnen met het bepalen van de doelstellingen. Wat is voor mij als recreatiepark belangrijk; meer bezetting of meer omzet. Zijn we op zoek naar een nieuwe doelgroep en past een hogere prijsstelling hierbij of richten we ons op het behoud van de vaste gasten. Hoe ver zijn we bereid de de prijzen te verhogen, tot het moment dat we net volgeboekt zijn en nemen we negatieve recensies van klanten voor lief of kiezen we een middenweg. 

Sandy Troost, eigenarese van Camping & Beachresort Julianahoeve in Renesse ‘We waren ons niet bewust hoe ver voor aanvang van het hoogseizoen wij al volgeboekt waren. De gasten die tijdens hun vakantie alvast voor volgend jaar willen boeken visten masaal achter het net. De receptie heeft vele gasten teleur moeten stellen. Door een betere prijsstelling maken wij als bedrijf significant meer omzet, zijn we iets later volgeboekt en hebben we blije verblijfsgasten aan de receptie die dit jaar wel in staat zijn geweest om hun vakantie voor volgend jaar te boeken.

Fase 2: Prijsoptimalisatie

In deze fase wordt o.b.v. een uitvoerige analyse betreffende historisch en huidig boekingsgedrag inzichtelijk gemaakt. Wanneer is het park volgeboekt en wanneer niet. Indien volgeboekt, heeft de laatste boeking vlak voor aankomst plaats gevonden of zijn we al vele maanden voor aankomst volgeboekt. Waarom boekt het ene objecttype altijd veel beter dan het andere objecttype. Hoe presteert mijn park t.o.v. andere parken, wat is het percentage herhaalbezoek en wanneer boeken deze gasten. Zie ik in de zoek en boek nog dagelijks vele zoekopdrachten voor periodes dat ik volgeboekt ben. O.b.v. dit inzicht kunnen er vele praktische verbeterpunten gedefinieerd worden. De verbeterpunten worden één voor één ingezet, geanalyseerd en gefinetuned. 

Ons park beschikt over ruim 350 dezelfde comfortplaatsen die allemaal in dezelfde prijscategorie vielen. Onze plaatsen aan het water bleken veel eerder en vaker volgeboekt te zijn dan onze andere comfortplaatsen. Voor de watergelegen plaatsen hebben we een nieuw type toegevoegd, hierdoor is het voor de gast nog duidelijker wat de voordelen van de plaatsen zijn. Daarnaast hebben we op deze wijze een betere prijsstelling gerealiseerd die tot een aanzienlijke verhoging van de omzet heeft geleid.

Wouter Bleckman Vakantiepark de Kuilart

Fase 3: Dynamic pricing I

Alle praktische verbeterpunten zijn doorgevoerd en leveren nog dagelijks hun toegevoegde waarde. Nu is het tijd voor de volgende fase, dynamic pricing I. Wekelijks wordt de bezetting en omzet geanalyseerd en worden periodes bepaald die aandacht verdienen. Prijzen worden verhoogd en/of verlaagd. Effect van prijsaanpassingen worden geanalyseerd en waar nodig bijgesteld. Er is een continue zoektocht naar nieuwe kansen, nieuwe verblijfsweken die voorlopen of achterlopen, objecttypes die het in bepaalde periodes beter doen dan in andere periodes.

Hendrik jan

Kritisch, optimistisch en direct, Pascal weet waar hij het over heeft, zijn mening wordt door feiten onderbouwd. Zelf kijk ik dagelijks in Leisure Peaks. Toch weet Pascal me iedere keer weer met nieuwe inzichten te verrassen. Hij is volhardend en doelgericht en schroomt niet om de discussie op te zoeken en durft het om het oneens met mij te zijn. Zo komen we samen tot het beste resultaat.

Hendrik-Jan Mensink eigenaar Recreatiebedrijf de Twee Bruggen

Fase 4: Dynamic pricing II

In deze fase wordt het bepalen van de beste prijsstrategie aan automatisering en algoritmes overgelaten. Deze fase valt buiten de scope van onze dienstverlening

Je merkt de ruim 20 jaar aan ervaring; Pascal heeft aan een half woord genoeg, legt de vinger op de zere plek en zet mij aan het denken. Samen komen we tot verrassende oplossingen. Geen dikke adviesrapporten maar praktische tips die vandaag uitgevoerd worden en waarmee we vanaf morgen geld verdienen.

Gerard Schipaanboord directeur FranceComfort

art008
sqr021-col1

Nog vragen?

Neem vrijblijvend contact op.