december 2, 2024
12-2024 Praktische tips voor de optimale prijslijst 2026!! Deel 1 van 2
Maar Pascal maak je hier niet een typefout? Er staat 2026, het is nog maar 2024, moeten we het niet over de prijslijst van 2025 hebben??
Nee dit is geen fout!!! we gaan het nu al over de prijslijst van 2026 hebben. In mijn vorige blog heb ik het kort over het fenomeen van doorboekers gehad. Doorboekers zijn gasten die tijdens hun huidige vakantie hun vakantie voor het volgende jaar willen boeken. Vooral in de topperiodes boeken tot 40% van gasten direct hun vakantie voor volgend jaar. In onderstaande grafiek is het boekingsverloop van verblijfsweek 31 grafisch weergeven. Naast de 1e week van januari 2025 zijn week 30 en week 31 van het voorgaande jaar de populairste boekweken.
Laten we willekeurige week in het hoogseizoen als voorbeeld nemen. Het park staat vol met vakantiegasten. Een zeer klein deel van deze gasten heeft om welke reden dan ook niet de vakantie die ze verwacht hadden. Bijzonder vervelend natuurlijk. De kans is echter klein dat we deze doelgroep tijdens haar verblijf weten te verleiden om een boeking voor het volgende seizoen te plaatsen. We hebben daarnaast een grote groep klanten die al vaker op het park verbleven is en die het wederom zeer naar zijn zin heeft. De kans is groot dat deze trouwe herhaalgasten ook voor het volgende jaar weer gaan boeken en zelfs bereid te zijn te wachten totdat later in het jaar het online boeken open wordt gezet.
Daarnaast is er een erg grote groep klanten die voor het eerst zijn vakantie op jullie park hebben geboekt en dit tot op heden een erg fijne vakantie vinden. Dit zijn wellicht gasten die ieder jaar een andere camping boeken, gasten die iedere jaar pas met oud en nieuw hun boeking maken. Ongeveer 60 tot 70% van de verblijvende gasten maakt van deze doelgroep uit, de ideale doelgroep dus om ons op te richten om het aantal vooruitboekingen te vergroten.
Zodra deze gasten het park hebben verlaten zal het een stuk lastiger zijn om deze gasten te verleiden tot het maken van een boeking. Je bent uit de vakantiesfeer, de was moet worden gedraaid, de caravan moet terug naar de stalling. Boeken van de volgende vakantie gaat in de periode echt niet gebeuren.
Hoe anders is dit tijdens de vakantie, de kinderen hebben vriendjes gemaakt die ze volgend jaar weer willen ontmoeten. We hebben dit jaar op plek X gekampeerd maar zien dat plek Y eigenlijk veel meer aan onze eisen voldoet.
Gasten zijn tijdens hun verblijf in het algemeen ook vaak iets minder prijsbewust, het is tenslotte vakantie toch? Indien deze gast al tijdens zijn vakantie besluit om voor volgend jaar te boeken zal emotie meer een rol spelen en prijs minder. Indien deze gast nu niet boekt maar pas tijdens kerst/januari speelt emotie juist minder een rol en prijs juist een grote rol. Deze gast zal het aanbod van meerdere parken gaan vergelijken en prijs speelt in deze vergelijking een grotere rol bij het maken van de keuze.
We hebben er dus belang bij om de groep doorboekers die tijdens zijn vakantie zijn volgende vakantie boekt zo groot mogelijk te maken. Om dit doel te bereiken moet iedere gast die op het vakantiepark verblijft altijd de mogelijkheid hebben om zijn vakantie voor volgend jaar te boeken. Kijken we naar het kampeerseizoen dat eind maart / begin april begint betekend dit dus over 4 maanden online boekbaar voor het seizoen 2026 zijn. We willen de verblijvende gast de mogelijkheid geven om zijn vakantie voor dezelfde periode volgend jaar te boeken. Dit betekend dus niet dat we het online boeken voor heel 2026 gaan openzetten maar dat met pasen 2025 het online boeken voor pasen 2026 mogelijk wordt gemaakt en tijdens hemelvaart 2025 de hemelvaart 2026 opengezet enzovoort.
Veel bedrijven versturen reeds geautomatiseerd een voorpret en napret mail naar hun gasten. We gaan hier een nieuwe mail aan toevoegen: de verblijfspretmail!! Deze mail wordt 1 dag voor vertrek naar huis naar de gast verstuurd. Het einde van de vakantie komt in zicht, ’s ochtends tijdens het ontbijt wordt de huidige vakantie besproken en worden reeds plannen voor de volgende vakantie gemaakt. Het ideale moment om de verblijvende gast er op te attenderen dat hij/zij reeds voor volgend jaar kan boeken.
In mijn volgende blog zal ik verder in gaan op de wijze waarop de optimale prijslijst opgesteld kan worden. Nemen we de prijslijst van 2025 en gaan we deze simpelweg met de inflatie, of kijken we naar de resultaten van specifieke periodes van het huidige boekjaar, hemelvaart, pinksteren laten al meerdere jaren stijgende resultaten zien en verhogen we deze meer. De toename van Duitse gasten zet verder door, het luxe kampeeraanbod wordt hierdoor nog populairder. De maand september wordt al meerdere jaren op rij steeds beter geboekt, blijven we de huidige prijsstelling hanteren of kiezen we voor een iets hogere prijsstelling in deze periode, we verhogen wellicht de prijs maar met €1,= per nacht, wat levert ons dit dan op? Buiten het hoogseizoen is de bezetting voor kamperen in de weekenden altijd hoger dan door de week en maakt de weekendgast meer gebruik van de faciliteiten, alle reden dus om de weekendnachten net iets meer te verhogen dan de midweeknachten. Deze en vele andere tips voor het opstellen van de optimale prijslijst in mijn volgende blog.
Pascal Veltink, prijsoptimalisatiespecialist met de menselijke maat, meer omzet en meer tevreden gasten. Op basis van inhoudelijke analyse worden kansen en bedreigingen doorvertaald in overzichtelijke en begrijpelijke keuzes die bewezen succesvol zijn. Keuzes waarbij meer omzet en tevreden klanten hand in hand gaan, we kiezen niet voor maximale omzet met dalende gasttevredenheid tot gevolg. Maar de kosten stijgen de pan uit, het wordt steeds belangrijker om de voor de hand liggende kansen te benutten.
Naast advisering op het gebied van pricing ontzorgt Pascal recreatiebedrijven en neemt hij het voortouw in het opstellen van de prijslijst voor 2026 en verwerkt hij deze prijslijst in het PMS en zorgt er zo voor dat het nieuwe boekjaar op het juiste moment tegen de optimale prijs boekbaar is.
Pascal ondersteund reeds vele recreatiebedrijven en opereert onafhankelijk van de verschillende PMS-systemen. De dienstverlening van Pascal wordt aangeboden voor de volgende PMS-systemen: Recranet, Tommy Bookingsupport, EveryLeisure, CampingCare en BookingExperts.