mei 16, 2025

📈 Topresultaten pasen en meivakantie 2025 –  gemiddeld 30% meer vooruitboekingen 2026!

Resultaten 2025
Pasen en meivakantie 2025 zijn zeer succesvol verlopen. Het prachtige weer, Pasen dat dit jaar qua periode zeer gunstig viel, kampeerders die stonden de springen om voor het eerst dit jaar weer lekker te gaan kamperen en hemelvaart / pinksteren die gevoelsmatig nog ver in de toekomst liggen hebben allen bijgedragen aan het succes.
Optimaliseren bezetting en omzet 2025
Mede door het gebruik van geavanceerde rapportagetooling zoals Leisure Peaks hebben wij dit succes vroegtijdig aan zien komen. Bij vele campings hebben wij de weken vooraf aan deze succesvolle periodes de prijsstrategie geoptimaliseerd. Doelstelling hierbij was in eerste instantie het verder verhogen van de bezetting gecombineerd met een passende hogere prijsstelling.  Gemiddeld hebben wij een extra groei van bezetting en omzet van 20% weten te realiseren
Vroegtijdig opstellen prijslijst 2026
In 2026 staat Pasen al voor het eerste weekend van april op de kalender. Twee weken eerder dan in 2025, kans op mooi weer is hierdoor kleiner, de last minute boekingen moeten in de ongunstige maand maart worden gemaakt. Om maximaal gebruik te maken van de volle campings in 2025, het fantastische weer tijdens de pasen en meivakantie hebben wij voor vele campings vroegtijdig de prijslijst voor 2026 opgesteld.  Op basis van markttrends, relevante boekingsstatistieken en ruim 20 jaar ervaring hebben wij per verblijfsperiode per type kampeeraanbod de optimale prijs bepaald. Hierbij sturen wij op het verhogen van de bezetting en optimaliseren, niet maximaliseren maar optimaliseren van de omzet. Oog voor belangen op korte termijn, hogere bezetting en omzet, en de belangen op lange termijn, in stand houden van een zeer goede gasttevredenheid het verhogen van herhaalbezoek hand in hand gaan.
Naast advies ook praktische ondersteuning, invoeren van prijslijst 2026
 
Naast het opstellen van de 2026 prijslijst zorgen wij er ook voor dat de prijslijst in het reserveringssysteem wordt ingevoerd. Wij voeren de vakantieperiodes voor 2026 in, configureren de wisseldagen en minimale verblijven en zorgen dat het online boeken voor 2026 tijdig wordt opengezet. De personeelsbezetting is zo aan de start van het seizoen vaak beperkt. Jullie kunnen je zo in deze drukke tijden richten op de zaken die echt belangrijk zijn. De laatste puntjes op de i zetten om de camping tip top op orde te brengen, gasten in alle rust ontvangen en alle andere zaken die ieder jaar bij de start van het seizoen weer opgepakt moeten worden. 
Volle camping, de ideale kans om nog meer vooruitboekingen voor het volgende seizoen te generen
Sturen op bezetting is de sleutel voor groei van omzet en bezetting op de lange termijn. Door de toegenomen populariteit van kamperen de afgelopen jaren gecombineerd met afname in het aanbod door de overname van vele campings door grote ketens uit het buitenland is er voor steeds meer verblijfsperiodes sprake van krapte op de recreatiemarkt. Steeds meer verblijfsperiodes, populaire kampeertypes en populaire locaties worden vroeger en vroeger volgeboekt. Bij een volle camping ervaart de gast ook veel meer de urgentie om vroegtijdig zijn vakantie voor volgend jaar te boeken en zo nog keuze in periode aanbod en de specifieke locatie te hebben.
Naast het boekbaar maken van de pasen en meivakantie 2026 hebben wij er ook voor gezorgd dat de gast al tijdens de vakantie van de mogelijkheid om voor het volgende seizoen op de hoogte zijn gesteld. Bijvoorbeeld een (automatische) mailing één dag voor vertrek, een pushmelding via de recreatieapp inclusief link naar het online boeken voor 2026.
 
Een extra mailing: de verblijfspretmail!!
De camping staat vol en alle gasten hebben het prima naar hun zin. Waarom sturen we ze op dit moment een push melding via de app en een extra mail? Als we tijd en energie gestoken hebt in het vroegtijdig boekbaar zijn voor het volgende seizoen dan wil je ook dat er geboekt wordt toch? In het verleden werd de napret mail vaak gebruikt om de gast te verleiden om alvast zijn vakantie voor volgend jaar te boeken. Het goede nieuws is is dat wij ook zien dat dit mailmoment (beperkt) resultaat heeft. Echter: de gemiddelde kampeerder is twee dagen na thuiskomst nog bezig met de praktische klusjes als het wegwerken van de was, zorgen dat de caravan weer in de stalling komt, de kinderen weer een beetje op tijd in bed zien te krijgen. Niet echt het moment om met het boeken van een vakantie die nog ver in de toekomst ligt bezig te zijn.
Mailen we de gast echter tijdens zijn verblijf:
·De gast zit nog volop in de vakantiestemming
·De camping is volgeboekt en de gast ervaart de urgentie om voor volgend jaar te boeken
·De kinderen hebben vriendjes gemaakt die volgend jaar ook weer terugkomen en willen graag dat er geboekt wordt
·In de vakantiesfeer speelt budget vaak minder en emotie veel meer rol, we hoeven de gast dus niet met vroegboekortingen te verleiden om voor volgend jaar te boeken
·In de verblijfspretmail of pushmelding van de app leidt de ‘boek nu‘ button de gast direct naar de pasen of meivakantie voor 2026 waarbij periode en verblijfssoort al voorgevuld is, de gast hoeft alleen nog maar op ‘boek nu’ te klikken
 
Bijkomende voordeel van vroegtijdig boekbaar zijn is dat we op deze vroegtijdig inzicht krijgen hoe er voor het volgende jaar wordt geboekt. Wordt er veel beter geboekt dan verwacht dan biedt dit wellicht mogelijkheid om de prijzen voor hemelvaart, pinksteren en hoogseizoen 2026 omhoog bij te stellen. 
 
Prijsstrategie verhuur 2026
Vroegtijdig boekbaar zijn geeft ons ook de uitgelezen kans om de gekozen prijsstelling voor de verhuurmarkt vroegtijdig te toetsen waardoor we straks als het echte hoogseizoen begint de optimale prijzen voor 2026 klaar hebben staan.
 
1 Gaan we in 1e instantie voor maximale bezetting en laten we tijdelijk de verblijvende verhuurgasten hun acco voor 2026 voor de prijs van 2025 boeken en verhogen we indien mogelijk de prijzen op een later tijdstip
2 Kiezen we voor een mengvorm en hebben we de prijzen voor 2026 met 10% verhoogd en nemen zo een deel van de prijsverhoging voor onze eigen rekening
3 Of berekenen we de BTW-verhoging en inflatie volledig door en hebben we alle prijzen voor 2026 met 15% verhoogd
 
Welke keuze we ook maken, het valt lastig te voorspellen wat het effect hiervan gaat zijn. Echter: als er een periode is om de gekozen prijsstelling voor 2026 te toetsen dan is dit wel de komende periode. Met de kennis die we zo opdoen kunnen we zomerprijzen voor 2026 nog tijdig optimaliseren en de periodes waar de meeste omzet wordt gegenereerd op de best mogelijke wijze in de markt gaan zetten.
 
Indien we nu niet tijdig boekbaar zijn gaan we tijdens het komende hoogseizoen live voor het hoogseizoen 2026 en dan is het maar hopen dat we dan de juiste prijsstrategie hebben gekozen. Indien we dan de plank misgeslagen hebben en de gast niet vooruit geboekt zal het een stuk lastiger worden om deze gast later te verleiden om als nog te boeken. Wordt er pas tijdens de kerst / oud en nieuw periode geboekt weten we zeker dat de gast mijn aanbod met vele andere parken gaat vergelijken, het vakantiegevoel van 2025 kwijt is en veel meer rationeel, dus meer op basis van prijs zijn keuze voor zijn volgende vakantie zal bepalen.
Met meer dan 20 jaar ervaring in het opstellen van prijslijsten en optimaliseren van bezetting en omzet voor campings en recreatiebedrijven van klein tot groot. Uitgebreide kennis van alle grote reserveringssystemen – zoals Tommy, Recranet, Tomm, EveryLeisure, CampingCare, BookZo en BookingExperts – zorgen wij dat jij volledig ontzorgd wordt.

🔧 Terwijl wij jouw prijzen optimaliseren en implementeren, kun jij je richten op wat echt belangrijk is: de opening van het seizoen en het ontvangen van tevreden gasten.

Benieuwd wat wij voor jouw camping of recreatiebedrijf kunnen betekenen, wil jij straks met de hemelvaart en pinksteren ook boekbaar zijn voor 2026? Neem contact met ons op – we denken graag met je mee.

#campinglife #recreatie #prijslijst2026 #boekingsgedrag #veltinkconsultancy #reserveringssystemen #gastvrijheid

Inschrijven nieuwsbrief