juni 19, 2024
06-2024 Optimale prijsstelling voor hoogseizoen 2025
Optimale prijsstelling voor hoogseizoen 2025
4 Praktische tips voor meer omzet
Inschrijven nieuwsbrief, maak kans op een gratis quickscan!
In mijn vorige blog heb ik het gehad over de resultaten van Hemelvaart en Pinsteren 2024 en de vooruitblik voor deze speciale periodes in 2025. In deze blog blikken we vooruit op het hoogseizoen 2025 en geef ik praktische tips voor een optimale prijsstelling.
Nog enkele weken en het hoogseizoen 2024 barst los, de populaire periodes zijn al enige tijd zo goed als volgeboekt. De laatste gaatjes vullen zich in rap tempo en gasten die nu nog 2 weken vakantie willen boeken worden meer en meer naar de schouderweken weggedrukt. Begin juli is tevens de periode dat het boekingsseizoen 2025 open wordt gezet. Vooral bij de kampeerders is dit het moment om hun vakantie voor volgend jaar reeds te boeken.Bij veel campings wordt 30 á 40% van de hoogseizoenomzet in de periode juli – augustus van het voorgaande jaar gerealiseerd. In het kader van de juiste prijsstelling is dit dus een zeer interessante periode. Alle recreatiebedrijven zijn momenteel druk bezig om de laatste gaatjes voor de komende zomer tegen de beste prijs aan te bieden. Dit is een goede strategie om extra omzet te realiseren.
Aandacht voor de optimale prijsstrategie voor 2025 ontbreekt vaak. Dit is jammer aangezien de komende maanden een groot deel van de omzet voor deze periode gerealiseerd wordt. Een paar procent verhoging in de periode levert rekenkundig veel meer omzet op dan de verhogingen die op enkele boekingen in het last minute seizoen worden gerealiseerd. En het goede nieuws is: we hoeven niet te kiezen tussen prijsoptimalisaties voor de last minute markt 2024 of vooruitboekingen 2025, beide bieden meer dan voldoende mogelijkheden om hier aandacht aan te (laten) besteden.
De grote vraag is: Hoe bepalen we de juiste basisprijs voor het seizoen 2025?
De prijzen voor accommodaties beginnen langzamerhand onder druk te staan en de stijging in het aantal boekingen neemt af. De afgelopen jaren is het aantal accommodaties, mede door de buitenlandse ketens sterk toegenomen. Echter: ook voor de accommodaties liggen er nog steeds mooie kansen. De verhuurprijzen voor kamperen vertonen al jaren een stijgende lijn en er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit volgend jaar anders gaat zijn. De kwaliteit van de Nederlandse campings neemt ieder jaar toe en het aanbod neemt af. Daarnaast hebben we te maken met de steeds extremere weersomstandigheden in Italië, Spanje en Zuid-Frankrijk en de steeds betere weersomstandigheden in Nederland. Alle reden dus om specifiek voor kamperen wederom op een bovengemiddelde prijsverhoging in te zetten.
4 Toptips voor de optimale prijsstelling hoogseizoen 2025
Tip 1: Maak het onderscheid tussen de verschillende objecttypes groter.
De prijsverschillen tussen de verschillende objecttypes worden vaak o.b.v. praktische criteria gemaakt. De comfortplaatsen zijn 100 m2 groot, de comfortplus plaatsen 120 m2 groot dus we verhogen de prijs van de comfortplusplaatsen ook met 20%. Op zich een logische redenering, maar klopt deze ook? Gelukkig zijn er steeds meer goede rapportagesystemen die het boekingsgedrag visueel inzichtelijk maken waardoor we goed inzicht krijgen waar de voorkeuren van de consument liggen. In onderstaande grafiek wordt het boekingsverloop van de verschillende objecttypes voorverblijfsweek 31 getoond, deze grafiek bewijst dat het succes van kamperen meer van kwaliteit dan van prijs afhangt.
Het duurste aanbod, prive sanitair (1) is als eerste volgeboekt, daarna wordt het een na duurste aanbod, comfort XL (2) en als laatste het goedkoopste aanbod, comfort (3) volgeboekt. Dit boekingsgedrag bewijst dat het duurste aanbod door de consument niet als te duur wordt ervaren. Indien dit wel het geval was geweest zal dit aanbod niet of later volgeboekt worden dan het goedkopere aanbod. Hoe hoger de kwaliteit hoe meer de prijs kan worden verhoogd. Hierbij speelt tevens de prijspsychologie een belangrijke rol, de prijs van €450 naar €525 heeft meer effect op het boekingsgedrag dan dat we de prijs van €825 naar €975 gaan verhogen.
Tip 2: Maak onderscheid in prijs tussen alle verschillende hoogseizoen weken.
We zien nog te vaak dat voor de hele hoogseizoenperiode hetzelfde tarief wordt gevraagd. Analyses van boekingsgedrag tonen echter grote verschillen aan, de echte topweken zitten veel eerder vol. De schouderweken zitten voor het mooiste aanbod ook vroegtijdig vol en voor het normale aanbod pas enkele dagen voor aankomst vol.
Voor 2025 is de vakantiespreiding als volgt:
Week 28 zuid
Week 29 zuid en noord
Week 30 t/m 33 zuid, midden en noord
Week 34 midden en noord
Week 35 midden
In deze grafiek (bron Leisure Peaks) wordt het boekingsverloop voor de 8 verschillende weken in het hoogseizoen getoond. Wat opvalt is dat week 31 en 32 veel eerder volgeboekt zijn dan week 30 en 33. Week 29 en 34 zijn vervolgens weer later volgeboekt dan week 30 en 33. Ook hier geldt: varieer in prijs voor de verschillende weken en zorg ervoor dat de echte topweken later volgeboekt worden dan nu het geval is. Bepaal dus voor ieder objecttype per verblijfsweek zijn eigen optimale huursom!!!
Tip 3 Optimaliseer je prijs in 1e instantie voor de doorboeker
In mijn volgende blog van juli zal ik verder ingaan op de verschillen tussen doorboekers (gasten die tijdens hun vakantie al voor volgend jaar boeken), vroegboekers (gasten die in december/januari boeken) en last minute boekers. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten sta ik nu even stil bij de doorboeker. Dit is namelijk het type boeker dat de komende maanden zijn boeking voor 2025 gaat maken.
De doorboeker is de gast die tijdens of vlak na zijn huidige vakantie al zijn vakantie voor volgend jaar boekt. Een gast die zover vooruit boekt doet dit niet omdat hij nergens anders kan boeken of dat hij het vakantiepark niet leuk vindt of omdat hij een slechte vakantie heeft. Het blijft gissen naar de exacte reden maar hij/zij heeft bijvoorbeeld een fantastische vakantie, de camping staat helemaal vol en de gast ervaart urgentie om er voor volgend jaar op tijd bij te zijn, de kinderen hebben vriendjes gemaakt die volgend jaar ook weer terugkomen, de gast is volop in vakantiestemming waardoor budget minder en emotie meer een rol speelt.
Nu is het tijd om even om te denken!!!
Klanten die twijfelen moeten wellicht met een korting verleid worden om te boeken. Even kort door de bocht: we hoeven niet eens te weten wat de reden is dat de gast tijdens zijn vakantie al voor het volgende jaar boekt. Het feit dat hij voor volgend jaar boekt is al reden genoeg om de klant niet als twijfelaar te classificeren maar juist als extreem gemotiveerde gast. Hoe meer de gast twijfelt hoe belangrijker de prijs, hoe gemotiveerder de gast des te meer de gast bereid is om meer voor zijn vakantie te betalen.
STOP MET VROEGBOEKKORTING VOOR BOEKINGEN IN HET HOOGSEIZOEN
Indien het vakantiepark tijdens de topweken volgeboekt is en uit de analyse van dit jaar en voorgaande jaren blijkt dat deze periode altijd vroegtijdig volgeboekt is kunnen we aannemen dat we volgend jaar ook gewoon weer op tijd volgeboekt zijn. Waarom dan vroegboekkorting? je geeft geld weg aan de meest gemotiveerde gast die je tijdens het hele boekingsseizoen gaat aantreffen die boekt voor de periode waar je ook zonder deze korting wel volgeboekt raakt.
Tip 4: Zorg dat je tijdig boekbaar bent en stuur bij op basis van het boekingsverloop.
Zorg ervoor dat je tijdig boekbaar bent voor 2025 en geef de verblijvende gast altijd de mogelijkheid om tijdens zijn vakantie al door te boeken voor het volgende seizoen. Heb je de prijzen in vergelijking met voorgaande jaren meer aangepast? Houd dan de vinger aan de pols en maak regelmatig een analyse hoe het met het boekingsverloop voor 2025 gaat. Krijg inzichtelijk of je voor of achter loopt en of deze afwijking reden voor actie is. Verhoog de prijs als je ziet dat er beter wordt geboekt dan vorig jaar.
Blijven de boekingen achter? Achterhaal wat de markttrends zijn, wellicht ben je ontevreden dat je 5% achterloopt in boekingen in vergelijkingen met vorig jaar. Wellicht loopt de markt 15% achter, je doet het dan met de huidige hogere prijzen nog steeds 10% beter dan de markt.
Inschrijven nieuwsbrief
In mijn volgende blog zal ik het boekingsgedrag van de gasten behandelen, wanneer boeken mijn gasten voor de speciale periodes, wanneer wordt er voor het hoogseizoen geboekt. Welke type gast maakt op de verschillende momenten zijn boeking en in hoeverre heeft dit type gast effect op prijsstelling. Schrijf je in voor deze nieuwsbrief, krijg als eerste de nieuwe blogs op de mail en ontvang regelmatig praktische tips en trics.
Onder de nieuwsbriefinschrijvers verloten we een gratis quickscan. Door deze quickscan krijg je inzicht in de kansen en verbeterpunten voor jouw verblijf. Daarnaast levert de quickscan concrete verbeterpunten op, welke periodes zijn volgeboekt, hoe ver van te voren ben ik volgeboekt, hoe verhouden de verschillende objecttypes zich tot elkaar. Daarnaast geef ik advies welke prijsoptimalisaties er mogelijk zijn en maak ik inzichtelijk wat de concrete meerwaarde van deze optimalisaties zullen zijn.